Je hoort er steeds meer over: Elektrische auto’s. Maar wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen van een elektrische auto? Is elektrisch rijden voor jou een uitkomst of juist helemaal niet? In dit artikel leg ik alle voor- én nadelen van elektrisch rijden uit.

Actieradius

Het klopt dat de eerste elektrische auto’s een vrij kleine actieradius hadden. In 2006 werd de Xebra op de markt gebracht. Deze auto had een maximum snelheid van 65 km/uur en na 64 km moest de accu alweer opgeladen worden. Dit is nu wel anders. In 2020 heeft de Tesla Roadster een actieradius van maarliefst 1000 km, een topsnelheid van 410 km/uur én hij kan van 0-100 km/u in 2.1 sec.!

De top-5 elektrische auto’s met grootste actieradius in 2020 zijn:
1. Tesla Roadster (1000 km)
2. Hyundai Nexo (665 km)
3. Tesla model S Long Range (610 km)
4. Ford Mustang Mach-E (600 km)
5. BMW I4 (600 km)

Hoewel de actieradius van een electrische auto een aantal jaren geleden nog als nadeel gezien kon worden, is dat tegenwoordig niet meer zo. Je heb ruime keuze aan elektrische auto’s met een groot bereik.

Prijs

Wil je een auto uit het top-5 lijstje in de vorige alinea? Dan moet je rekenen op een kostprijs van €56.000 tot €215.000.

Hoewel er ook voor een lagere prijs goede electrische auto’s te koop zijn, moet je bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto rekenen op een minimale uitgave van €40.000. Een electrisch stadsautotje kan je aanschaffen vanaf ongeveer €25.000.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een tweedehands elektrische auto te kopen. Wel moet je hierbij rekening houden met een lagere actieradius! Dit zijn oudere modellen die dus ook oudere accu’s in de auto’s hebben zitten. Als je de auto alleen gebruikt voor korte ritten, is dit natuurlijk geen probleem. Moet je regelmatig het hele land door? Dan raad ik dit niet aan.

De aanschafprijs van een elektrische auto is nog wel een nadeel. Het is lastig om een elektrische auto met een redelijk tot goede actieradius aan te schaffen voor een relatief lage prijs.

Opladen

In plaats van tanken, moet een elektrische auto worden opgeladen. Opladen duurt aanzienlijk langer dan tanken. Heb je haast? Dan kan dit als nadeel ervaren worden.

Het opladen van een elektische auto bij een laadpaal thuis of in de wijk duurt, afhankelijk van de paal en de auto, 6 tot 10 uur. Opladen bij een snellaad punt langs de snelweg gaat een stuk sneller: In 20 tot 30 minuten is jouw accu weer volledig opgeladen.

De oplaadtijd hoeft echter geen nadeel te zijn. Je hoeft namelijk bijna nooit op te laden bij een tankstation. Je laadt je auto in de praktijk meestal thuis op als je de auto op de oprit hebt staan. Hoe lang dit duurt maakt dus niets uit, je auto staat toch op de oprit. Alleen bij ritten die verder zijn dan de actieradius van jouw auto, moet je stoppen bij het tankstation. Vrijwel altijd is dit minder vaak dan dat je met een “gewone” auto zou gaan tanken.

Het milieu

Hoewel de elektrische auto (nog) niet klimaatneutraal is, is hij onderaan de streep wél aanzienlijk minder belastend voor het milieu.

Bij de opwekking van electrisciteit én het produceren van de auto komen schadelijke stoffen vrij. Dit is (nog) niet te voorkomen. De schadelijke stoffen waar we het over hebben zijn CO2, Fijnstof en Stikstof.

CO2
Een elektrische auto heeft een CO2 uitstoot van 0 gram per kilometer. Er is dus geen directe CO2 uitstoot. Echter is er wel indirecte uitstoot. Bij het opwekken van electriciteit, het produceren van de auto en in het specifiek het produceren van de Accu komt veel CO2 vrij. Als je de indirecte uitstoot van een elektrisch auto vergelijkt met de directe én indirecte uitstoot van een vergelijkbare benzine-auto, zie je dat de electrische auto 35-55% minder CO2 uitstoot heeft.

Fijnstof
Iedere auto produceert fijnstof. Het grootste gedeelte van deze fijnstof wordt veroorzaakt door slijtage van de banden en remmen. Doordat elektrische auto’s voornamelijk afremmen op de elektromotor, worden remmen minder gebruikt en slijten ze daardoor ook minder. Een elektrische auto heeft daardoor 25-40% minder fijnstofuitstoot dan een vergelijkbare benzine-of dieselauto.

Al met al is een elektische auto wel echt beter voor het milieu. In de toekomst wordt dit alleen maar meer.

Vragen?

Heb je vragen over (het kopen of verkopen van) een elektrische auto? Je mag altijd vrijblijvend contact met mij opnemen!